Zmiany pór roku to coś, na co jako ludzie nie mamy wpływu. W zależności od upodobań na jedne z
nich wyczekujemy bardziej, na inne mniej. Wśród nas znajdziemy zarówno miłośników słońca, ciepłej
temperatury i atrakcji na świeżym powietrzu jak i miłośników kocyka i ciepłej gorącej herbaty kiedy za
oknem deszcz czy też fanów zimowych szaleństw na śniegu. W zależności od tych preferencji z inną energią
i nastawieniem będziemy wchodzili w nowy etap meteorologiczny jak również inaczej możemy te zmiany
odczuwać, niezależnie od tego czy jesteśmy dzieckiem czy dorosłym. Wiosna jest bezapelacyjnie pewnego
rodzaju przełomem który widocznie zmienia otoczenie, sposób ubioru, spędzania wolnego czasu jak i
wpływa na rytm okołodobowy. Zmiana czasu, temperatury, wszechobecna zieleń, rozkwitanie kwiatów,
krzewów i drzew może wpłynąć na jakość naszego funkcjonowania. To pewna zmiana która mimo że
cykliczna i przewidywalna z uwagi na sam fakt czegoś nowego niesie za sobą zarówno pozytywne jak i
negatywne skutki. Jak to może wyglądać w przypadku dzieci? Odpowiedź poniżej.
Wiosna może mieć pozytywny wpływ na nastrój dziecka. Świeże powietrze, ciepłe promienie
słoneczne i kwitnące rośliny mogą sprawić, że dzieci czują się szczęśliwsze i bardziej energiczne. Może to
również zachęcać je do spędzania więcej czasu na świeżym powietrzu, co jest korzystne dla ich zdrowia
psychicznego i fizycznego.
Ten aspekt może też nieść za sobą pewne trudności u dziecka, zwłaszcza jeśli występuje u niego
choćby alergia, która zwykle w tym okresie obfitującym we wszelkiego rodzaju pylenie i zakwitanie może
nasilić objaw alergiczne. U dzieci z trudnościami w zakresie motoryki dużej wyjście na plac zabaw czy
zachęta do podróży rowerem czy hulajnogą mogą wiązać się ze stresem, lękiem czy poczucie dyskomfortu.
Nie dla każdego dziecka bowiem huśtanie na huśtawce czy zjazd ze zjeżdżalni jest związany z radością
płynąca z zabawy. Jeśli dziecko ma zaburzenia równowagi czy problemy z napięciem mięśniowym każda
forma aktywności, zwłaszcza takiej wśród innych rówieśników może wiązać się z poczuciem dyskomfortu i
narażeniem na ocenę. Podobnie jeśli dziecko ma problemy w zakresie nadwrażliwości sensorycznejmnogość
zapachów, dźwięki przyrody budzącej się do życia czy dotyk trawy czy piachu w piaskownicy
mogą być mocno obciążające. Pamiętajmy o tym i zachęcajmy a nie zmuszajmy jeśli dziecko nie jest gotowe
do pewnych doświadczeń i aktywności.
Wiosna niesie ze sobą również ryzyko pogorszenia nastroju związanego z tzn. przesileniem.
Wiosennym. Stan ten może objawiać się zmęczeniem, drażliwością, trudnościami ze snem lub obniżonym
nastrojem. U dzieci może to wystąpić w podobny sposób, choć zwykle jest mniej intensywne niż u
dorosłych. Ważne jest zapewnienie dzieciom wsparcia i zrozumienia, jeśli zauważysz u nich symptomy
przesilenia wiosennego. Możesz też spróbować pomóc im przejść przez ten okres poprzez zachęcanie do
aktywności na świeżym powietrzu, odpowiedniego odpoczynku i zdrowej diety.
Objawy przesilenia wiosennego mogą różnić się u każdej osoby, ale obejmują:
- Zmęczenie lub brak energii.
- Zmiany nastroju, w tym obniżony nastrój lub drażliwość.
- Trudności ze snem, takie jak bezsenność lub nadmierna senność.
- Problemy z koncentracją lub pamięcią.
- Zwiększony apetyt lub utrata apetytu.
- Zmiany wagi.
- Zmiany w poziomie aktywności fizycznej.
- Zwiększone objawy lękowe lub depresyjne.
Jeśli zauważysz u siebie lub u kogoś w swoim otoczeniu te objawy i utrzymują się one przez dłuższy
czas lub mają znaczący wpływ na funkcjonowanie codzienne, warto skonsultować się z lekarzem lub
specjalistą ds. zdrowia psychicznego.
Aby wesprzeć dziecko wiosną, możesz:
- Zachęcać do aktywności na świeżym powietrzu, jak spacery, zabawy na podwórku czy jazda na rowerze w
zależności od możliwości i preferencji dziecka. - Zapewnić zdrową i zrównoważoną dietę, bogatą w owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste.
- Stworzyć regularny harmonogram snu, aby zapewnić odpowiednią ilość wypoczynku (więcej na temat
higieny snu znajdziesz w poprzednim artykule) - Dawać możliwość wyrażania emocji i rozmawiania o tym, co dzieje się w ich życiu bez oceny, zaś z duża
empatią i życzliwym zaciekawieniem. - Umożliwić udział w zajęciach kreatywnych lub hobby, które sprawiają im przyjemność.
- Wspólnie planować rodzinne aktywności, aby spędzić czas razem i wzmacniać więzi rodzinne.
- Udzielać wsparcia i zrozumienia, jeśli zauważysz u dziecka objawy przesilenia wiosennego lub innych
trudności emocjonalnych.
Pamiętaj, że każde dziecko jest inne, więc ważne jest dostosowanie się do jego indywidualnych
potrzeb i preferencji. Obserwuj, słuchaj, rozmawiaj i reaguj kiedy zaistnieje taka potrzeba.
Iwona Strzałkowska-Nowak
Psychoterapeutka, Psychopedagożka, oligofrenopedagożka,
specjalistka diagnozy i terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu
Trenerka TUS i TZA,
właścicielka Gabinet Terapii PUZZEL w Ostrowcu Św.