W poprzednim artykule dotyczącym higieny snu (kto nie czytał tego gorąco zachęcam do nadrobienia zaległości) pisałam o jakże ważnej dla jakościowego snu rutynie, w skład której wchodzi między innymi czytanie przed snem. To jednak nie jedyna wartość płynąca ze wspólnego czytania. Jest ich bowiem cała masa. Poniżej przybliżę kilka innych plusów tej aktywności.
Wspólne czytanie jako sposób na zacieśnianie więzi.
Czytanie pobudza wyobraźnie, porusza i wywołuje emocje. Bycie w tym razem pozytywnie wzmacnia więź rodzic-dziecko. Kiedy rodzic czyta skupia uwagę dziecka nie tylko na treści ale i na sobie. Wspólne współodczuwanie czytanej historii, oglądanie załączonych ilustracji czy wyobrażanie sobie bohaterów czy fabuły to jakby budowanie wspólnego kawałka świata tu i teraz, w pełni świadomie i razem. Budzi to pozytywne skojarzenia z czytaniem, wspólnym spędzaniem czasu w jakże wartościowy i przyjemny sposób oraz byciem we wspólnocie.
Wspólne czytanie jako rozwijanie funkcji poznawczych dziecka
Kiedy rodzic czyta dziecku pozwala jego wyobraźni działać, rozwijać się, kreować rzeczywistość którą opisuje treść. Dodatkowo wzbogaca zasób słów dziecka. Jeśli dziecko śledzi czytany tekst ułatwia sobie naukę ortografii i interpunkcji, poprawność budowania zdań, styl wypowiedzi w przyszłości. Obserwowanie tekstu czytanego sprzyja również nauce czytania globalnego (nazywanego też czytaniem całowyrazowym) polegającego na fotograficznym, holistycznym odczytywaniu całych słów bez dzielenia ich na sylaby lub litery.
Wspólne czytanie jako modelowanie pozytywnych wzorców zachowań
Jeśli chcesz, aby Twoje dziecko chętnie czytało książki pokaż mu że to doskonała forma spędzania czasu i frajda. Jak? Czytając razem z nim zadbaj o intonację, odpowiednie, zrozumiałe dla dziecka tempo czytania, pozwalaj na aktywne czytanie, tj zadawanie pytań, dygresje i komentowanie treści, które właśnie usłyszało, reakcje emocjonalne. Unikaj zaś czytania monotonnego, nastawionego tylko na wysłuchanie bez reakcji czy robienia z czytania smutnego obowiązku, który należy wykonać przed snem czy choć raz w ciągu dnia bo tak napisano w poradniku dla rodzica. Pamiętaj też, że jeśli dziecko “przyłapie” Cię na czytaniu książki to chętniej samo sięgnie po książkę. Jeśli sam(a) nie czytasz, nie dajesz przykładu a co za tym idzie trudno będzie zachęcić, by Twoje dziecko chętnie czytało i przekonać go do tego, że książki są świetne.
Wspólne czytanie jako sposób na rozrywkę
Na rynku mamy ogromny wybór książek, od tych które bawią, wzbudzają strach, miłość, zazdrość czy wzruszenie po naukę i psychoedukację. Mamy pozycje pełne niesamowitych ilustracji i takie tylko z tekstem. Są książki w twardej oprawie, z okienkami do otwierania/wysuwania lub takie, które po otwarciu rozwijają trójwymiarowe konstrukcje niczym scenografię by lepiej oddać opis prezentowanej rzeczywistości. Już dla najmłodszych znajdziemy książeczki z różnymi teksturami, dźwiękami czy zapachami uwalnianymi po potarciu strony (tzn. książeczki sensoryczne). Tak ogromny wybór sprawia, że z całą pewnością znajdziemy taką pozycję, która zaciekawi nawet najbardziej opornego i wznieci zamiłowanie do czytania ukazując, jak przyjemna może być to aktywność, zwłaszcza współdzielona z najbliższą osobą.
Tych pozytywnych aspektów czytania można by wymienić więcej, jednak myślę że najlepszym sposobem będzie wybranie książki i wspólne jej przejrzenie/ przeczytanie i opowiedzenie sobie o tym, jakie mamy doznania po usłyszeniu treści historii w niej zawartej. Już ta jednorazowa, trwająca choćby kilka minut aktywność pozwoli doświadczyć tego, jak ważna, przyjemna i pozytywna to czynność.
Miłego czytania 🙂
Iwona Strzałkowska-Nowak
Psychoterapeutka, Psychopedagożka, oligofrenopedagożka, specjalistka diagnozy i terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu, Trenerka TUS i TZA, właścicielka Gabinet Terapii PUZZEL w Ostrowcu Św.