Kasza jaglana: smak i zdrowie!

Jedna z wielkich gwiazd kulinarnej sceny ostatnich lat. Kasza jaglana powstaje z ziarna prosa, jednego z najstarszych zbóż na świecie. Jej właściwości i smak doceniają szefowie kuchni, dietetycy, rodzice i… dzieci.

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną?


Można by powiedzieć, że jest pyszna i zakończyć temat, ale warto skupić się na jej wartościach odżywczych:

  • Kasza jaglana nie zawiera glutenu, co czyni ją jednym z ważniejszych składników diety osób z celiakią.
  • Zawiera więcej niezbędnych aminokwasów niż inne kasze. Te związki są budulcem białka, które w tej kaszy jest wyjątkowo odżywcze
  • Kasza jaglana ma najwyższą zawartość wapnia ze wszystkich ziaren zbóż. Wapń jest niezbędny do prawidłowego rozwoju kości, zębów i mięśni.
  • Zawiera błonnik, który pomaga w regulowaniu poziomu glukozy we krwi i zapobiega napadom głodu. Korzystnie wpływa na pracę jelit i ich mikroflorę.
  • Jest bogata w związki fenolowe, które jako ważna grupa przeciwutleniaczy chroni komórki organizmu przed stresem oksydacyjnym mogącym doprowadzić np. do nowotworów.
  • Dzięki obecności błonnika spożywanie kaszy jaglanej pomaga obniżyć cholesterol.
  • Ma sporo miedzi i witamin z grupy B korzystnie działających na odporność i układ nerwowy.

Ponadto ugotowana kasza jaglana jest lekkostrawna i syci bez obciążania układu pokarmowego. W kuchni jest wdzięcznym produktem spożywczym. Można z niej przygotować dodatek do obiadu, pudding, batony jaglane z mlekiem kokosowym, podać ją z owocami i sokiem jako deser oraz zrobić z niej nadzienie do warzyw.

Jak przygotować kaszę jaglaną?

Przed ugotowaniem należy na sicie przepłukać kaszę pod bieżącą wodą, aby pozbyć się charakterystycznej goryczki. Następnie ziarna kaszy wrzątkiem. Dopiero w takiej postaci zaleca się przełożyć kaszę do gotującej się wody w garnku. Czas gotowania to 15-20 min.

Czekoladowy deser jaglany

½ szkl kaszy jaglanej

1 ½ szkl mleka (roślinnego lub krowiego)

miód (do smaku)

1 łyżka czarnego kakao

2 kostki mlecznej czekolady

borówki

  1. Przepłucz kaszę pod bieżącą wodą i przelej wrzątkiem.
  2. Przełóż kaszę do rondla i dodaj mleko. Gotuj przez ok 15-20 min.
  3. Pod koniec gotowania dodaj miód do smaku oraz kakao. Wymieszaj dokładnie.
  4. Ugotowaną kaszę zblenduj,a następnie dodaj do masy pokruszone kostki mlecznej czekolady.
  5. Przełóż masę do pucharka i posyp borówkami.

Smacznego!

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26566827/ 
  2. http://www.jsirjournal.com/Vol5_Issue2_04.pdf 
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4033754/ 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *