Deser? Wybierz mądrze!

Prawdopodobnie każde dziecko lubi słodycze. Jednak ich nadmiar ma gorzki smak i prowadzi do nadwagi, nadpobudliwości i obniżenia odporności. Warto zatem przemyśleć ten temat i zastanowić się kiedy podawać łakocie i co wybrać, aby nie zaszkodzić zdrowiu dziecka. Smak słodki towarzyszy człowiekowi od najwcześniejszych chwil życia, ponieważ mleko matki ma właśnie taki smak. Łakocie do diety dziecka wprowadzane są często zbyt wcześnie, przez co dziecko niejako przywiązuje się do smaku i chce go coraz więcej. Jeśli twoje dziecko bardzo lubi słodycze i zjada je praktycznie codziennie, zastosuj poniższe wskazówki. Możesz zapoznać się z nimi także zanim zaczniesz rozszerzać dietę dziecka i wprowadzać do niej słodycze.

Oto 5 wskazówek:

1. Deser tylko po posiłku

Pozwalaj na niewielki deser dopiero po posiłku. Dzięki temu zwiększasz szansę, że najpierw dziecko zje wartościowy posiłek np. obiad, a ewentualnie później coś słodkiego. Częstym błędem jest podawanie dziecku smakołyków tuż przed obiadem. Cukier podnosi poziom glukozy we krwi i dziecko po zjedzeniu słodyczy zwyczajnie traci ochotę na przygotowany dla niego pożywny posiłek.

2. Wyznacz „słodkie dni” i nie nagradzaj słodyczami

Wybierz dla dziecka lub w przypadku starszego dziecka umów się z nim na konkretne dni, w których może zjeść deser. Jeśli chcesz pochwalić dziecko za jakiś postęp, zrób to słowami, czynem lub jakąś atrakcją, ale nie nagradzaj słodyczami.

3. Podaj coś wartościowego

Największą wartość będzie miał deser zrobiony w domu z prostych składników. Jeśli jednak z jakiejś przyczyny nie możesz go zrobić, a chcesz kupić, to spędź chwilę przy sklepowej półce. Wybierz ten, który ma najkrótszy skład, nie ma sztucznych barwników i zamienników cukru.

4. Zaangażuj dziecko w robienie przysmaków

Zróbcie razem zdrowy deser. Wspólne przygotowanie i zaangażowanie w proces robienia posiłków lub deserów nie tylko buduje więzi, ale oswaja ze smakami. Wiele dzieci ma kłopot z zaakceptowaniem np. owoców. Dzięki zabawie podczas przygotowywania mają większą szansę poznać ich smak. Do zrobienia zdrowych deserów możesz wykorzystać: owoce świeże i suszone, chrupki kukurydziane, popcorn bez tłuszczu i soli, galaretki.

5. Nie rób zapasów

Trzymanie w domu pudełek ze słodyczami „na wszelki wypadek”, to zawsze duża pokusa kiedy przychodzi na nie ochota. Warto zrezygnować z tego przyzwyczajenia i ograniczyć ryzyko ich nadmiernego spożycia. Jeśli chcesz przechowywać drobne przekąski, zastąp komercyjne słodycze ich zdrowszą alternatywą. Wybierz: suszone jabłka, chrupki kukurydziane czy domowe lody z owoców i jogurtu.

Nadmierna walka ze słodyczami i zakazy skutkują niewłaściwym stosunkiem dziecka do jedzenia i problemami w przyszłości. Lepiej nauczyć się zarządzać słodkimi przekąskami, wybierać produkty lepszej jakości i przyzwyczaić dziecko do schematu ich spożywania. Słodycze i przekąski włączane do diety z rozsądkiem, nie są dla dzieci zagrożeniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *